Anbefalinger for gravide

De almindelige råd:

Undgå alkohol, når du er gravid. Det anbefales at du stopper med at ryge eller mindsker dit tobaksforbrug. Du bør ikke udsættes for passiv rygning.
Fysisk aktivitet min. 30 minutter hver dag – uanset hvor aktiv du har været før graviditeten. Undgå tunge løft, kontaktsport og dykning med iltmaske og anden ekstremsport.

Folsyre:

  • Alle gravide anbefales: Et dagligt tilskud på 400 mikrogram folsyre i form af en folsyretablet eller en multivitamintablet, fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne i graviditeten.

Kvinder der har født et barn med neuralrørsdefekt, kvinder der selv har neuralrørsdefekt eller kvinder hvis partner har neuralrørsdefekt, anbefales tilskud af 5 mg folsyre dagligt fra graviditet planlægges til og med 2 måneder henne. Dette skal ordineres af en læge.

Jern:

  • Alle gravide anbefales: Et dagligt jerntilskud på 40 – 50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Såfremt den gravide lider meget af kvalme, kan man evt. vente med at starte jerntilskud til senest graviditetsuge 18. Jerntilskuddet tages separat og mellem måltiderne, hvor absorptionen er bedst.

D-vitamin:

  • Alle gravide anbefales: Et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.

Kalk:

  • Alle gravide anbefales: ½ liter mælkeprodukt om dagen eller et dagligt tilskud kalk på 500 mg gennem hele graviditeten.

 

Du kan finde alle Sundhedsstyrelsens anbefalinger for gravide ved at klikke hér